ah.nl

De Geschiedenis van Albert Heijn

1887 Hoe het begon

• De 21-jarige Albert Heijn neemt op 27 mei de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader. De winkel is ongeveer 12 vierkante meter groot.

1895 Winkel in Purmerend

• Albert Heijn opent een eerste winkel aan de Westerstraat 72 te Purmerend. De winkel heeft ongeveer 120 artikelen in het assortiment.

• Albert Heijn gaat koffie branden in het washok achter de winkel in Oostzaan.

• 22 november: zoon Gerrit Heijn wordt geboren.

1899 Verhuizing naar Zaandam

• Met vrouw en kinderen verhuist Albert Heijn naar Zaandam. Daar koopt hij, naast een huis aan de Westzijde, ook een pakhuis. Het bedrijf heeft nu winkels in Oostzaan, Purmerend, Alkmaar, Den Haag en een sigarenwinkel in Amsterdam.

1902 Grootwinkelbedrijf

• Met inmiddels meer dan 10 winkels maakt het bedrijf Albert Heijn de stap van kleinwinkelbedrijf naar grootwinkelbedrijf.

1910 Eerste eigen merk-producten

• Het totale assortiment bestaat uit ongeveer 300 artikelen, wat voor die tijd zeer uitgebreid was.

• Albert Heijn gaat artikelen onder eigen merk verkopen. Onder andere Albert Heijn's Fijne Zoete Chocolade en karnemelkzeep.

1911 Productie van Albert Heijn-levensmiddelen

• Albert Heijn start met de productie van eenvoudig suikerwerk, koek en banket, vanuit een koekjesbakkerij in de keuken van het oude herenhuis in Zaandam (Oostzijde 81). Dit is het begin van de eigen levensmiddelenproductie.

• Albert Heijn gaat artikelen onder eigen merk verkopen. Onder andere Albert Heijn's Fijne Zoete Chocolade en karnemelkzeep.

1913 Bouw van een fabriek

• De 'fabriek' in het herenhuis aan de Oostzijde moet plaatsmaken voor een echte fabriek.

• Albert Heijn start met het versturen van interne weekberichten naar zijn filialen.

1914 Professionalisering van de fabriek

• De bakkerij krijgt een heteluchtoven voor de fabricage van ontbijtkoek. Er is nu een koekjesfabriek, een suikerwerkfabriek en een ontbijtkoekfabriek.

• De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 2 miljoen gulden.

• Zaandam krijgt elektriciteit.

1917 Loskoppeling boekhouding en WO I

• De privé-boekhouding van Albert Heijn sr. en die van het bedrijf worden losgekoppeld.

• De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 4 miljoen gulden.

• Tijdens de Eerste Wereldoorlog is de Distributiewet van kracht. De overheid regelt de volledige levensmiddelenvoorziening. Er gaan in de volgende 4 jaar slechts 4 nieuwe winkels open.

1919 Eigen wijnbotteling

• Onder de fabriek aan de Oostzijde komt een grote wijnkelder waar wijn gebotteld wordt. De vaten wijn worden per boot over de Zaan aangevoerd.

• Het Eindhovense concern Philips start met kruidenierswinkels, een bakkerij en een slagerij: Etos.

1920 Albert Heijn geeft leiding over

• Op 29 april draagt Albert Heijn de leiding over aan zijn zoons Gerrit en Jan en schoonzoon Johan Hille. De firma heet nu NV "tot exploitatie der fabrieken en handelszaken van Albert Heijn" en Albert Heijn wordt president-commissaris.

• Het bedrijf telt zo'n 75 filialen.

• Een nieuw pakhuis met kantoor aan de Oostzijde te Zaandam wordt in gebruik genomen.

1924 Chocolade uit eigen fabriek

• Start van de productie van chocoladeartikelen in eigen fabriek.

• De voorgevel krijgt metalen letters, afgewerkt met bladgoud.

1924 NV Albert Heijn Chocolateries

• 12 november wordt de NV Albert Heijn Chocolateries opgericht. NV Albert Heijn Chocolateries is de naam van aparte winkels voor koek, banket, suikerwerken, koffie, thee en chocolade (naar voorbeeld van Jamin). Vier jaar later telt NV Albert Heijn Chocolateries al 18 chocolaterieën.

1925 AHOLD Pensioenfonds

• Op 18 augustus is de oprichting van de 'Maatschappij tot bevordering van de belangen van het personeel verbonden aan de Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken van Albert Heijn en daaraan bevriende vennootschappen', het huidige Ahold Pensioenfonds. Het fonds start met een donatie van 50.000 gulden door Albert sr. Enkele maanden later vormt de vereniging een fonds voor een premievrij ouderdomspensioen. Het jaar daarop aangevuld met een weduwe- en wezenpensioen, eveneens premievrij.

1927 Hofleverancier!

• Bij het 40-jarig bestaan ontvangt Albert Heijn het predikaat 'hofleverancier'.

• In 1927 worden de eerste depots geopend (franchise winkels). Ze zijn gevestigd in plaatsen met minder dan 7000 inwoners. Een eigen winkel zou hier niet rendabel zijn geweest. Zaandam verzorgde de voorgevel en de reclame en leverde de eigenaar zijn goederen tegen inkoopprijs, plus een omslag. Nu kunnen ook delen van het land bereikt worden waar Albert Heijn anders niet had kunnen komen. Onder andere kruidenierszaak De Gruyter kende de depotvorm van oudsher, maar Albert sr. wilde bij voorkeur winkels in eigendom hebben.

• De onderneming telt nu al 107 winkels.

1929 Personeel op cursus

• Gerrit Heijn organiseerde voor alle chefs een achtdaagse cursus verkoopkunde.

1931 Albert Heijn's nieuwsblad

• De voorloper van de AllerHande, Albert Heijn's nieuwsblad verschijnt voor het eerst.

• Een nieuwe biscuitfabriek wordt in gebruik genomen, waardoor een betere kwaliteit koek gemaakt kan worden.

1936 Boffie-reclame

• Albert Heijn boekt succes met een unieke reclamecampagne. Het kleine obertje Boffie brengt Albert Heijn-koffie aan de man. Er verschijnen schitterende affiches met Boffie, advertenties, boekjes, een prijsvraag, speldjes en zelfs een speciaal door Louis Davids gecomponeerd Boffie-lied.

1937 Albert Heijn bestaat 50 jaar

• Het 50-jarig jubileum: Albert Heijn sr. schenkt het personeel een ontspanningsgebouw, niet ver van het fabriekscomplex.

• Schriftelijke verkoopcursus voor het winkelpersoneel.

1938 Groei op alle fronten

• Alle losstaande fabriekspanden worden gesloopt en een nieuw pand verrijst. Het nieuwe gebouw gaat toepasselijk '1938' heten. De chocoladefabriek wordt twee keer zo groot en Albert Heijn gaat macaroni, spaghetti en vermicelli maken.

• De grootte van het centrale magazijn wordt verdubbeld.

• Een gemiddelde Albert Heijn-winkel telt zo'n 600 artikelen. De Gruyter blijft achter met zo'n 400 in het assortiment.

• Albert Heijn overschrijdt het traditionele kruidenierspakket met producten als bier, melk in blik, melkpoeder, koffieroom in tubes, verpakt roggebrood en pumpernickel.

1939 Crisisjaren: omzetstijging met kanttekening

• De jaaromzet is 15,5 miljoen gulden. Dit is een omzetstijging ondanks de crisis van de jaren '30. De concurrentie is echter sterk toegenomen: omzet per winkel is namelijk gedaald van gemiddeld 74.000 gulden in 1930 naar gemiddeld 66.000 gulden in 1939.

• De winst bedraagt 590.000 gulden, het niveau van bijna tien jaar geleden met twee keer zoveel winkels.

• De winkelwedstrijd wordt geïntroduceerd binnen het bedrijf. De eerste wedstrijd heet 'de omzetvergrotingwedstrijd'. Medewerkers kunnen premies op hun weekloon verdienen en chefs een 'groote reis langs den Rijn'.

• Aantal winkels is inmiddels 216.

• Albert Heijn neemt financieel deel in Vita. Het bedrijfje steriliseert en bottelt melk. Flessen zijn de ideale verpakking voor winkelverkoop, alhoewel de meeste melk dan nog in kannetjes langs de huizen wordt gebracht. Na een jaar (1940) gaat Albert Heijn alleen door met Vita en met Nieuw Plancius, een nieuw melkfabriekje in Amsterdam.

1940 Tweede Wereldoorlog: producten op de bon

• Bombardementen maken een aantal winkels met de grond gelijk, onder andere in Middelburg en Venlo.

• De Duitsers confisqueren alle koffie in Nederland en brengen het naar Duitsland. Albert Heijn brengt een koffiesurrogaat op de markt, gemaakt van rogge. Het koffiesurrogaat heet 'Smalsko' ('smaakt als koffie').

• Juni: brood, bloem, koffie en thee op de bon. Later volgen: boter, spijsolie, kruiden, wasmiddelen, vlees, kaas, eieren, koek en grutterswaren.

1941 CV Sterovita Melkproducten

• Melk, jam, cacao gaan op de bon.

• Inkoper Maurits Ligtenstein moet vanwege zijn Joodse komaf onderduiken.

• December 1941: Albert Heijn koopt een aantal oude zuivelbedrijfjes en brengt ze op 6 december 1941 onder in CV Sterovita Melkproducten.

 1942 Gulden Prestatieboek

• Introductie van het Gulden Prestatieboek. Hierin worden bijzondere verkoopprestaties en winnaars van verkoopwedstrijden genoteerd.

• 15 juli: de oprichting van Albert Heijn's Groothandel. In september 1948 wordt dit een naamloze vennootschap. Het doel is levensmiddelen te slijten aan ziekenhuizen, inrichtingen, hotels en reisorganisaties.

1945 Oprichter Albert Heijn overlijdt

• Albert Heijn overlijdt op 13 november 1945.

• De Vries wordt benoemd tot adjunct-directeur van het bedrijf.

• De winst bereikt een dal van 250.000 gulden.

1946 Personeelsblad AH Flitsen

• April 1946: eerste verschijning van het personeelsblad 'AH Flitsen'.

• De vrouw van Albert, Neeltje, overlijdt op 5 september 1946.

• Johan Hille treedt af als commissaris. Prof. Dr. Gerard Verrijn Stuart volgt hem op.

1948 Albert Heijn naar de beurs

• Albert Heijn wordt een open vennootschap en gaat naar de beurs. Albert Heijn is het eerste winkelbedrijf dat naar de beurs ging. Tot die tijd was het bedrijf 100% eigendom van de familie Heijn.

• Overname van de Vami (NV Vereenigde Amsterdamsche Melkinrichtingen). De Vami-melkfabriek aan de Amsterdamse Overtoom wordt aan de NV Sterovita gekoppeld.

• In een directievergadering in april 1948 wordt gesproken over de kans van slagen van een zelfbedieningswinkel. De directie besluit te wachten op de ervaringen van Jo Legerstee, een stafmedewerker die een studiereis naar de VS ging maken.

1950 Overname van Amerongen

• Jaaromzet: 39 miljoen gulden.

• Het marktaandeel 3%.

• Albert Heijn neemt concurrent Van Amerongen over en krijgt er in één klap 92 filialen bij, voornamelijk in Amsterdam. Van Amerongen is opgericht in 1833 en was als keten een van de oudste kruideniersbedrijven van Nederland. Door deze aankoop wordt het evenwicht tussen de omzet van de winkels en van de productiebedrijven hersteld. Door het succes van Sterovita was dat namelijk doorgeslagen naar de productiebedrijven.

1951 Staking in de fabrieken

• Jaaromzet: 46 miljoen gulden.

• Albert Heijn krijgt een machine voor kartonnen melkpakken in bezit en heeft hiermee een primeur in Europa.

• Albert Heijn start een vierdaagse interne cursus aan toekomstige chefs. De cursus is het begin van een het eigen opleidingsinstituut. Stafmedewerker Jo Legerstee had het fenomeen bedrijfsschool in Amerika gezien.

• Staking in de fabrieken: van de 600 werknemers staakten er iets meer dan 300. Om geen productieverlies te lijden moet kantoorpersoneel in de fabriek werken.

1952 Eerste zelfbedieningswinkel

• Albert Heijn opent de eerste zelfbedieningszaak aan de Oranjestraat in Schiedam. Voor het eerst gingen klanten met een mandje langs de schappen. In dit jaar volgen er nog vijf zelfbedieningszaken, in Rotterdam, Veendam, Tiel, Utrecht en Amsterdam.

1953 Opening en verkoop winkels

• Het filialennet van Van Amerongen wordt gesaneerd. Er blijven 62 winkels over die als Albert Heijn-winkel verder gaan.

• Maart 1953: oprichting van de NV Hermetica in Groningen voor productie en verkoop van melkpoeder. Deze NV gaat later chocoladeproducten verkopen vanuit Amsterdam en wordt in 1974 geïntegreerd met het productiebedrijf aan de Oostzijde in Zaandam.

• Negen zelfbedieningszaken gaan open.

1954 Verschijning AllerHande

• De allereerste AllerHande verschijnt in krantformaat in december 1954

• De prijzen van een dertigtal artikelen zijn in prijs verlaagd. Nog steeds wordt gebruik gemaakt van de slogan 'Albert Heijn maakt u het leven goedkoper'.

• Geleidelijk stopt Albert Heijn met het ophalen van bestelboekjes. De klanten moeten voortaan hun bestelboekjes in de winkel inleveren of telefonisch doorgeven.

1955 Eerste Albert Heijn-supermarkt

• 1 maart: Albert Heijn heeft een melkfabriek in het Marrokaanse Casablanca in bedrijf.

• 20 april: Albert Heijn opent in Amsterdam-Slotermeer een winkel met voorverpakte groenten en fruit, en daarnaast wat tijdschriften en vers banket van een naburige bakker, zodat nu ook deze artikelgroepen binnengehaald zijn.

• 25 mei: de eerste Albert Heijn-supermarkt opent z'n deuren in Rotterdam. De zelfbedieningswinkel aan de Nieuwe Binnenweg was hiervoor vergroot tot 340 m², zodat er een groenten- en vleesafdeling in paste met verse producten. Op voorstel van Albert Heijn wordt het een 'SuperMart' genoemd, om het idee van toegankelijkheid en eigenheid op te roepen.

• Start van 'zegeltjes sparen'. Bij aankoop van iedere gulden aan boodschappen krijgt de klant de mogelijkheid om een zegel van 10 cent te kopen. Voor een vol boekje met 490 zegels met een waarde van 49 gulden krijgt de klant 52 gulden contant óf een klantenobligatie ter waarde van 50. Het werd een regelrechte rage. Ruim 71% van de klanten ging zegels sparen.

1956 Verdere uitbreiding en vernieuwing

• Een nieuw fabrieksgebouw vergroot de vloeroppervlakte van het fabriekscomplex met 4500 m² tot 40.000 m².

• 19 april: Albert Heijn neemt pakhuis van Keg's Groothandel aan de Hogendijk in Zaandam over, inclusief het personeel.

• 15 november: aan de Grote Houtstraat in Haarlem opent Albert Heijn een supermarkt van 560 m². Voor Europese begrippen was dit enorm groot. Nieuw is ook dat deze winkel over een integrale slagerij beschikte, waar het vlees niet alleen werd ingepakt maar ook ter plekke wordt uitgebeend.

• September 1956: opening van een dependance melkfabriek in Tripolis om ook de in Libië gelegerde troepen te kunnen bedienen.

• In 1956 begint Albert Heijn met een smaakpanel van huisvrouwen om te horen welke koffiemelanges zij prefereerden. In plaats van op prijs, wordt de koffie nu gepositioneerd op smaaktype, herkenbaar aan de verpakking. De klant was gecharmeerd van de opzet waarin hij zelf kon uitzoeken tot welke smaakgroep hij behoorde.

1957 Overnames

• Overname biscuitfabriek NV Patria.

• 24 mei: overname van een Deens melkbedrijf in Casablanca, dat tot ijsfabriek omgebouwd kon worden.

1958 Kwaliteitsgarantie

• Het hoofdkantoor aan de Westzijde wordt uitgebreid. Hier werken nu 350 medewerkers.

• Introductie van vier smaken koffie: goudmerk, roodmerk, groenmerk en paarsmerk. Dit was het resultaat van de smaakpanels die in 1956 waren gestart.

• Augustus: invoering van de Onvoorwaardelijke Kwaliteitsgarantie (OKG), naar Amerikaans voorbeeld. Dit was ver voordat collega-bedrijven in Nederland ermee begonnen.

• 26 juni: overname van NV Gebr. Hoeve's Bakkerijen. Later volgde de aankoop van nog meer bakkerswinkels.

• september: overname van de American Lunchroom in de Kalverstraat te Amsterdam. Deze wordt omgebouwd in een American Corner (minder exclusief).

• Oprichting van Het genootschap voor Vrienden van de Goede Wijn. Vijfhonderd mensen uit de wijndrinkende klasse worden per brief benaderd met de mededeling dat ze bij het Genootschap de betere wijnen konden bestellen tegen een aanzienlijk lagere prijs. Het Genootschap groeide tot 40.000 klanten midden jaren '80, waarna een sanering dat aantal tot 25.000 terugbracht.

1959 Honderdste zelfbedieningswinkel

• De honderdste zelfbedieningswinkel wordt in Zeist geopend. In dit jaar opent Albert Heijn er nog eens 40 als gevolg van het feit dat de bouwbeperkingen voor projecten tot 100.000 gulden zijn opgeheven.

• Door alle inspanningen op het gebied van wijn vertienvoudigt de wijnomzet in de periode 1955-1959. Albert Heijn wordt dé wijnimporteur van Nederland.

• 17 december: Albert Heijn bouwt de American Corner in Amsterdam om tot de eerste Albert's Corner.

• Nettowinst van 10 miljoen gulden (waarvan 4 miljoen uit de melkexport van Sterovita-Vami).

1960 Melkexport stijgt

• Nettowinst: 6,9 miljoen gulden. Hiervan is 4,3 miljoen gulden uit de melkexport van Sterovita-Vami. Er bestaat dan een flinke overheidssubsidie voor melkexport: 5,4 cent per liter.

• februari: overname van een klein melkbedrijfje in Düsseldorf (Sterovita GmbH).

• juli 1: acquisitie van de NV Neerlandia te Weesp (melk).

• Achtste supermarkt open op 19 mei aan de Westzijde in Zaandam.

1962 Eind obligatiesysteem

• Einde van het obligatiespaarsysteem. Er waren bijna een half miljard zegels geplakt. Goed voor ruim 850.000 obligaties met een totale waarde van 42,6 miljoen gulden. Het spaarsysteem was slachtoffer geworden van het eigen succes: omdat obligaties kleine leningen zijn, werd het vreemd vermogen van Albert Heijn NV te groot.

• De Premie-van-de-Maand-Club (PMC) gaat van start. Dit wordt de meest succesvolle spaaractie uit de Albert Heijn-geschiedenis. Tegen inlevering van volle zegelboekjes kregen klanten een chequeboekje waarmee ze non-foodartikelen kunnen kopen. Het meest succesvol was de koelkast: producent Liebherr kon de vraag nauwelijks aan.

• Albert Heijn's Groothandel verandert in Grootverbruik.

• 1 mei: afstoting van het verliesgevende Vami (ijs) aan Unilever.

• September: liquidatie van het melkbedrijfje Sterovita GmbH in Düsseldorf.

1963 Introductie Perla koffie

• Het splinternieuwe distributiecentrum in de Zaandamse achtersluispolder wordt in gebruik genomen.

• Koffie-inkoper Gerard Hermanides introduceert de naam Perla. Een nieuwe koffiesoort noemde hij 'Perla de Colombia', Spaans voor parel van Colombia.

• Opening van de eerste Standaard Supermart (SSM): een nieuwe manier van systeembouw. In korte tijd konden deze winkels uit de grond gestampt worden. In de volksmond werden de SSM's ook wel 'dozen' genoemd. Er komen er in totaal 29.

• 1 juli: op initiatief van een garagehouder in Zevenaar worden Albert Heijn en Shell met elkaar in contact gebracht en opent Albert Heijn een wegrestaurant naast een autoservicestation.

• 17 mei: afstoting verliesgevende Patria (brood) aan Sitos.

• Najaar: oprichting van NV Ahorn samen met beleggingsmaatschappij Finemos te Utrecht (voor vastgoedkapitaal).

• November: Albert Heijn gaat een franchiseovereenkomst aan met Lyons en start een Wimpy (fastfoodrestaurant) in de Amsterdamse Leidsestraat en een jaar later een op het Damrak.

1964 NV Albert Heijn's Brood- en Banketbakkerijen

• De oprichting van een nieuwe NV: Albert Heijn's Brood- en Banketbakkerijen, waarnaar de exploitatie van de Gebr. Hoeve broodwinkels wordt overgeheveld. Het is het begin van een sanering.

1965 Vijftigste supermarkt

• De vijftigste Standaard Supermarkt opent op 7 december in Tilburg z'n deuren. Totaal heeft Nederland nu zo'n 500 supermarkten.

• Op het hoofdkantoor neemt Albert Heijn de eerste computer in gebruik, de IBM 1401. Met behulp van dit 'reken- en geheugenwonder' kunnen de winkels binnen 48 uur beleverd worden.

1966 Albert Heijn-logo

• Introductie van het huidige logo van Albert Heijn.

• Overname van vleeswarenfabriek Meester in Wijhe.

• 8 oktober: Albert Heijn exploiteert het restaurant De Hoop op d' Swarte Walvis, omdat niemand anders op de Zaanse Schans dit wil doen. Het restaurant ontwikkelt zich van pannenkoekenhuis tot restaurant met Michelin-ster.

1967 Historisch Albert Heijn-winkeltje

• Opening van het historische Albert Heijn-museumwinkeltje op de Zaanse Schans in Zaandam. Het is een replica van het eerste winkkeltje in Oostzaan.

• Eerste vacuüm verpakte vleeswaren in de winkels, geproduceerd door Meester Wijhe.

• Uitgave van het eerste eigen kookboek: 'Allerhande recepten'.

1968 Sterovita afgestoten

• Na een aantal ruilingen in aandelenbelangen, gaat Sterovita (dat dan al onder Melkunie valt) volledig over in handen van zuivelonderneming CMC.

1969 Slijterij Alberto ziet levenslicht

• Uitgave van het eerste kookboek in de 'volkomen'-reeks van kookcorrifee Wina Born. Het eerste boek is het 'Volkomen vleesboek'. Van dit boek worden er meer dan één miljoen verkocht.

• Op 21 januari wordt de eerste slijterij Alberto ten doop gehouden, in een pand direct naast de supermarkt in Rotterdam-Hillegersberg.

• Sluiting van de laatste tien brood- en banketwinkels.

1970 Omvorming naar werkmaatschappijen

• Jaaromzet: 1 miljard gulden

• Nettowinst: 16 miljoen gulden

• Marktaandeel: 12,7%

• Inmiddels zijn er 395 Albert Heijn-filialen

• Albert Heijn vormt haar bedrijfsonderdelen om tot werkmaatschappijen (NV's), zoals de Albert Heijn Productiebedrijven NV, Albert Heijn Brood- en Banketfabrieken NV en Albert Heijn Supermarkt NV. De werkmaatschappijen worden losgekoppeld van elkaar, zodat ze voor elkaar geen risico meer vormen. De fabrieken mochten ook voor derden gaan werken en de supermarkten ook bij derden bestellen.

• September: oprichting van Family Food NV door Albert Heijn en McDonald's. Deze NV moet 100 McDonald's neerzetten. Het loopt uit op een fiasco.

• Melkproductie in Tripolis (Libië) stopt.

1971 Opening Miro

• Februari: Albert Heijn geeft super-obligaties van f 100,- uit, die met twee zegelboekjes (waarde 48 gulden per stuk) konden worden verkregen. Het wordt een groot succes.

• Maart: de eerste Miro opent z'n deuren aan de Gildeweg in Vlissingen. Miro was een nieuwe winkelformule van Albert Heijn. Een hypermarkt met een breed assortiment non-food, naast levensmiddelen. Met op de parkeerplaats het eerste zelfbedieningsbenzinestation van Nederland.

• Albert Heijn gaat Perla koffie vacuüm verpakken.

• Opening van het distributiecentrum in Tilburg. Een DC van 27.000 m². Dit centrum gaat alle filialen beneden de lijn Rotterdam-Hengelo beleveren.

• Intrek in het nieuwe 18 verdiepingen tellende hoofdkantoor aan het Ankersmidplein in Zaandam.

• De laatste twee bedieningszaken worden opgeheven.

• 21 augustus: Albert Heijn en McDonald's openen de eerste McDonald's in Nederland aan de Vermiljoenweg in Zaandam.

• 9 november: Gerrit Jan Heijn maakt de oprichting van AH-Reizen bekend. In een twintigtal filialen wordt een balie ingericht, waar het publiek kan inschrijven op enkele vlieg- en autoreizen naar het buitenland of een verblijf in een Nederlands bungalowpark.

1972 Opnieuw superobligaties

• 10 april: Simon de Wit wordt onderdeel van Albert Heijn.

• Mei: In Zaandam wordt een Centrale Slagerij in gebruik genomen.

• juli: Albert Heijn geeft opnieuw 250.000 superobligaties uit. De totale oogst: vijftig miljoen gulden.

• Albert Heijn komt met AH huispost: een eenvoudig krantje voor klanten dat je bij de kassa kunt meepakken.

1973 Oprichting Ahold NV

• Albert Heijn richt op 27 augustus Ahold NV op. Albert Heijn is vanaf nu onderdeel van het Ahold-concern. Hierdoor kon het bedrijf ook de buitenlandse markt op. De naam komt op voorstel van Gerrit Jan Heijn. Het Ahold logo lijkt op een "krakeling"

• Invoering van 'De Prijs Per Standaardhoeveelheid' (PPS). Bij zoveel mogelijk artikelen gaat Albert Heijn naast de prijs van het artikel ook de prijs per standaardhoeveelheid noemen. Op een fles sherry van 0,7 liter komt ook de prijs van een liter te staan.

• Introductie van de THT-code ('tenminste houdbaar tot) op producten van het eigen merk.

• Lancering eigen cosmeticalijn 'Cover Girl'.

• Maart: Albert Heijn sluit de laatste twee van de vier Wimpy's. De twee vestigingen gingen nog enkele maanden door als Boffie koffieshops, maar ook daar was weinig klandizie voor.

• 8 oktober: Albert Heijn neemt Etos over (kruidenierszaken en drogisterijen).

• Structurele prijsverlaging van A-merkartikelen.

• In 1973 geeft Albert Heijn een krant uit waarin van 64 routine-artikelen (yoghurt, melk, brood etc.) de voedingswaarde per portie stond. Op de artikelen van het huismerk staat de tekst 'dit artikel is opgenomen in het voedingswaarde-informatiesysteem van Albert Heijn.' Hiermee is Albert Heijn de eerste winkelketen die consumenten op grootschalige manier op de hoogte stelt van de voedingswaarde van levensmiddelen. Het voedingswaarde informatiesysteem werd samen met het Voorlichtingsbureau voor de Voeding samengesteld.

1981 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten

• Albert Heijn verlaagt een groot aantal artikelen permanent in prijs. De slogan die daarbij hoort, 's Lands grootste kruidenier gaat op de kleintjes letten, wordt beroemd. Later wordt dit 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten'.

1983 AllerHande magazine

• AllerHande verschijnt maandelijks als magazine. Klanten kunnen het magazine gratis meenemen in de winkels.

1987 Ahold wordt Koninklijk

• Albert Heijn bestaat 100 jaar. Dit jubileum viert het bedrijf op grootse wijze. Het levert Ahold het predikaat 'Koninklijke' op. Het Hofleverancier schild verdwijnt van de winkels.

1989 Albert Heijn jr. met pensioen

• Albert Heijn, de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf, gaat met pensioen. Hij draagt het voorzitterschap van de Raad van Bestuur van Ahold over aan de eerste niet-Heijn: Pierre Everaert.

1990 Milieubeleid

• Albert Heijn ontwikkelt een uitgebreid milieubeleid en implementeert dit op diverse terreinen. Zowel op productniveau als in de bedrijfsvoering: groente- en fruitteelt, verpakkingen, bedrijfsafval, varkensvleesproductie, biotechnologie, energie, transport en biologische producten.

1994 Nieuw distributiesysteem

• Albert Heijn neemt een nieuw distributiesysteem in gebruik: 'Vandaag Voor Morgen' (VVM). Een logistiek concept dat er voor zorgt dat winkels binnen 18 uur hun levering krijgen. De winkels worden hierdoor vaker, sneller en op vaste tijden beleverd, waardoor ze hun bestellingen beter op de vraag van de klant kunnen afstemmen.

1996 CD-rom met alle recepten

• Eerste AllerHande cd-rom met daarop alle recepten van 1996.

1997 Albert Heijn lanceert website

• De website ah.nl van Albert Heijn is in 1997 gelanceerd.

1998 Introductie Bonuskaart

• Alle klanten kunnen een gratis Bonuskaart aanvragen, waarmee ze van aanbiedingen bij Albert Heijn kunnen profiteren.

• Albert Heijn krijgt met www.ah.nl een plek op het steeds populairder wordende internet.

1999 Introductie Albert Heijn-gemakswinkel

• De Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station opent de deuren. In 2001 krijgen de gemakswinkels de naam AH to go.

2001 Start webwinkel

• Via Albert.nl kunnen klanten van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall al hun boodschappen in één keer bestellen. Albert bezorgt de boodschappen op een gewenst tijdstip thuis.

• In drie dagen bouwt Albert Heijn alle 680 winkels om. Dit gebeurt onder de codenaam 'Operatie Pitstop'. Er komt meer ruimte voor actie, een vaste plek voor non-food, een bake-off in de meeste winkels en een indeling naar gebruiksmomenten. Het assortiment maakt Albert Heijn breder en minder diep. Bijvoorbeeld minder smaken jam, maar wel een nieuw soort broodbeleg.

• De recepten van Allerhande liggen vanaf nu ook in de winkels ter inspiratie voor een gerecht.

2002 Nieuwe winkelformules

• Albert Heijn start met het aanbieden van meer winkelformules, waardoor de consument kan kiezen wanneer en waar hij boodschappen wil doen. Naast de bekende wijkwinkels is er AH to go voor onderweg, AH XL voor de grote weekboodschappen en Albert voor het online boodschappen doen.

2003 Crisis bij Ahold

• Een crisis bij moederbedrijf Ahold en een slecht prijsimago brengen Albert Heijn in een zware dip. Actie is nodig: Albert Heijn start met een succesvolle herpositionering.

• In oktober start de nieuwe campagne: Het grote voordeel van Albert Heijn. Deze campagne benadrukt de structurele en relevante meerwaarde van Albert Heijn, zoals veel vers, kwaliteitscontrole, breed assortiment, service-balie, Air Miles en Albert. Daarnaast worden duizenden prijzen verlaagd waardoor de prijsafstand met andere supermarkten verkleind. Albert Heijn wordt weer de winkel voor iedereen.

2004 Prijzenslag gaat door

• De prijzenslag gaat in 2004 én 2005 door en werpt zijn vruchten af. Daarnaast blijven de winkels dagelijks bewijzen wat de grote voordelen van Albert Heijn zijn. Langzaam maar zeker wint Albert Heijn klanten terug.

2005 Introductie Gezonde Keuze-klavertje

• Albert Heijn introduceert als eerste supermarkt in Nederland een gezondheidssymbool: het Gezonde Keuze-klavertje. Het klavertje wordt afgebeeld op alle eigen merk-producten die voldoen aan de criteria voor gezonde producten (een laag gehalte verzadigd vet, suiker en zout of een hoog gehalte voedingsvezels). De criteria zijn in samenspraak met het Voedingscentrum opgesteld. Inmiddels hebben ruim 1.200 eigen merk-producten het symbool op de verpakking staan. Zo helpt Albert Heijn klanten bij het maken van een gezonde keuze in hun voedingspatroon.

• Albert Heijn opent in december de eerste 'doorbraakwinkel' in Heemskerk. Hier worden concepten voor de supermarkt van de toekomst uitgeprobeerd. Door hun mening te geven, kunnen klanten zelf bijdragen aan de opbouw van hun ideale supermarkt voor de komende tien jaar.

2006 Lancering KlasseLunch

• Samen met het Voedingscentrum bedenkt Albert Heijn een project voor groep 8 van de basisschool rond gezonde voeding. Doel is jonge kinderen te laten zien dat gezond eten ook lekker kan zijn. Zo'n 40.000 Nederlandse scholieren krijgen een interactieve voedingsles met bijbehorende gezonde lunch.

• In oktober krijgt Albert Heijn toestemming om 23 vestigingen van supermarkt Konmar over te nemen. Nog voor kerst 2007 zijn de meeste van deze winkels omgebouwd tot Albert Heijn-supermarkten.

2007 Oprichting Albert Heijn Foundation

• Een franchise-ondernemer opent de eerste Albert Heijn-winkel op Curaçao in Willemstad. Het is een groot succes. Op de eerste zaterdag loopt de wachttijd voor de kassa op tot bijna drie uur.

• Introductie van babyvoeding onder het AH Huismerk. Met dit product richt Albert Heijn zich specifiek op gezinnen met baby's en peuters.

• Opening van de tweede doorbraakwinkel in Oegstgeest.

• Oprichting van de Albert Heijn Foundation. Albert Heijn, ontwikkelingsorganisatie ICCO en Fair Match Support starten een partnership om de leefomstandigheden en toekomstperspectieven van Afrikaanse groente- en fruitproducenten te verbeteren. De Albert Heijn Foundation richt zich op projecten in onder meer Kenia, Ghana en Zuid-Afrika.

2008 'Nieuwe winkels'

• Er zijn nu ook doorbraakwinkels in Breukelen, Voorhout en Hardenberg (franchise). In juni neemt Albert Heijn 58 C1000 winkels over die allemaal omgebouwd worden naar doorbraakwinkels. Ook 50 eigen winkels worden omgebouwd.

2009 Introductie Appie app

• Er zijn ruim 800 AH-winkels in Nederland.

• November: Albert Heijn introduceert een app voor de smartphone, Appie, om winkelen nog leuker en makkelijker te maken. Appie verschijnt eerst voor de iPhone en wordt later ook beschikbaar voor Android-toestellen en via ah.nl.

• Het nieuwe eigen merk AH puur&eerlijk wordt geïntroduceerd. AH puur&eerlijk producten zijn met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht. Zo wordt de keuze voor een verantwoord alternatief gemakkelijk.

• Albert Heijn en TNT Post zijn overeengekomen om de komende jaren minstens 150 TNT Postkantoren te vestigen in AH-winkels.

2010 Verschijning WatHandig!

• In 2010 verschijnt er een kwartaalmagazine over non-foodartikelen bij Albert Heijn, WatHandig!. Een inspirerend tijdschrift vol handige oplossingen en inspiratie voor in en rond het huis. WatHandig! ligt gratis in de winkels.

• April: Allerhande is ook online vertegenwoordigd met kookinspiratie en allerlei handige extra’s, zoals kooklesvideo's.

2011 Eerste Belgische Albert Heijn-winkel

• In Brasschaat opent de eerste Belgische Albert Heijn-winkel. Naast het bekende Nederlandse assortiment biedt de Belgische Albert Heijn ook ruim 1.500 unieke Belgische producten aan.

• Nieuwe duurzaamheiddoelstellingen worden vastgesteld met betrekking tot het aanbod van duurzame vis.

* Albert Heijn jr. overlijd op 13 januari op 83 jarige leeftijd.

• December: het magazine Allerhande is ook digitaal verkrijgbaar in de App Store. Via de app kan makkelijk door de verschillende nummers worden gebladerd.

2012 125 jaar bestaan

• Albert Heijn bestaat 125 jaar. Dit jubileum viert het bedrijf met de klanten. Er komen speciale 125 jarige jubileumproducten uit.

• In mei is Albert Heijn gestart met een eigen Facebookpagina.

• Mei: Albert Heijn neemt bol.com over.

• Mei: er zijn 6 AH-winkels in België.

• 12 september: de eerste AH to go in Duitsland wordt geopend. De winkel bevindt zich in Aken.

• November: Albert Heijn biedt als eerste supermarkt van Nederland de mogelijkheid om boodschappen mobiel te bestellen en thuis te laten bezorgen. De mobiele applicatie Appie, die klanten helpt bij het boodschappen doen, werd uitgebreid met een bestelfunctie.

• November: opening van het eerste Albert Heijn Pick Up Point in Heemstede. Online bestelde boodschappen kunnen op een moment dat de klant het beste schikt opgehaald worden bij het Pick Up Point.

• November: introductie bol.com afhaalpunten bij Albert Heijn-winkels. Klanten kunnen hun bol.com bestellingen afhalen bij de doorgegeven AH-winkel.

2013 Introductie AH BASIC

• April: Albert Heijn start met een nieuw eigen merk, AH BASIC en neemt afscheid van Euro Shopper. Met AH BASIC bieden we de vertrouwde AH-kwaliteit voor de laagste prijs. Vanaf nu voert Albert Heijn vier eigen merken: AH BASIC, AH Huismerk, AH Excellent en AH puur&eerlijk.

• September: Allerhande bestaat 30 jaar. Het magazine is sinds jaar en dag een grote inspiratiebron voor de Nederlandse keukens. Bij feest hoort taart. Daarom is de jubileumuitgave Allerhande 9 geheel gewijd aan taart gemaakt door lezers.

• 21 oktober: Albert Heijn introduceert een nieuwe Bonuskaart. De nieuwe Bonuskaart biedt toegang tot de vertrouwde Bonuskortingen én de mogelijkheid om persoonlijke aanbiedingen te ontvangen als de Bonuskaart online geactiveerd wordt.

• Een speciale Allerhande koken App die hulp biedt bij het klaarmaken van recepten is gelanceerd.

2014 Indoor Google Maps

• Maart: eerste editie van het gloednieuwe tijdschrift AllesVoor. Gemaakt door Albert Heijn & bol.com. Beide winkels hebben samen het grootste assortiment en voor elk moment van het jaar. Acht keer per jaar kunnen klanten het magazine gratis meenemen uit de winkel en op ah.nl doorbladeren.

• In 5 Albert Heijn-winkels kunnen klanten met Google Maps naar artikelen zoeken. Met de zogeheten Indoor Google Maps zijn plattegronden van de winkels gemaakt waardoor gebruikers makkelijk kunnen navigeren tussen de verschillende vakken, zelfs een route kunnen uitstippelen. Zo worden alle boodschappen altijd gevonden.

• Meest recente innovatie van Albert Heijn is een samenwerking met Thuisafgehaald.nl, een website waarop zo'n 7.500 thuiskoks voor een prikkie een maaltijd aanbieden, meestal voor mensen in de buurt. In een vestiging van Albert Heijn aan de Stadhouderskade in Amsterdam kunnen klanten zich via een zuil met touchscreen inschrijven voor het afhalen van zo'n maaltijd. Op deze manier probeert AH zich te profileren in de buurt, zoals het postkantoor van weleer of de buurtkroeg.

• De populaire supermarktmanager meneer van Dalen neemt na 10 jaar afscheid van het Nederlandse publiek. Op 30 december is Harry Piekema nog één keer te zien in een speciaal samengestelde Albert Heijn commercial.

2015 Allerhande maaltijdbox

• 5 maart: Albert Heijn breidt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels. Deze winkels boden klanten al jaren het gemak van zelfscannen met een handscanner, vanaf nu kan dat ook met de Appie App.

• 1 april: met de Android Smart Watch kan vanaf vandaag handsfree boodschappen worden gedaan.

• In juni stapt Albert Heijn over op SC gecertificeerde kweekzalm. Albert Heijn is wereldwijd de eerste supermarkt die op deze grote schaal ASC zalm aanbiedt in zijn winkels. Dit is een resultaat van de 5-jarige samenwerking Met het Wereld Natuur Fonds (WNF).

• 14 augustus: Allerhande introduceert een maaltijdbox voor 2 en 4 personen. Met wekelijks wisselende recepten en verse ingrediënten voor drie maaltijden. De maaltijdbox is te bestellen via ah.nl en wordt gratis thuisbezorgd.

• Op 2 september opende de vernieuwde Albert Heijn in de Twijnstraat in Utrecht de deuren. Uniek aan deze winkel is het AH bio-winkeltje van 30m2 direct naast de supermarkt. Hier vinden klanten bijna 350 biologische producten.

• AH voorziet al sinds 2009 een groot deel van de voedselbanken in Nederland van verse producten uit zes AH-distributiecentra. Met de nieuwe overeenkomst belooft AH zijn jaarlijkse donatie te verdubbelen en logistieke expertise te bieden. De ambitie is om in 2017 in geen enkel distributiecentrum voedsel weg te gooien.

• 6 oktober: Albert Heijn opent een 100% zelfscan- en pin supermarkt aan de Weteringschans in Amsterdam.

2016 Duurzaamste supermarkt van Europa

* 8 februari: de duizendste Albert Heijn Wajonger gaat aan de slag bij de Albert Heijn aan de Samanthagang in Zoetermeer. Het doel is om eind 2016 tweeduizend wajongers aan de slag te hebben bij Albert Heijn.

* 8 maart: Albert Heijn to go en BP starten een proef op zes tankstations. Zij gaan samenwerken om ook in tankstations in Nederland verser en gezonder eten en drinken aan te kunnen bieden.

* 16 maart: Albert Heijn zet ook varkensvleeswaren om naar Beter Leven ster

* 9 mei: Alzheimer Nederland en Albert Heijn slaan de handen ineen voor een dementievriendelijke samenleving. Als eerste stap ontwikkelen de organisaties een training voor Albert Heijn medewerkers die graag meer aandacht aan klanten met dementie willen besteden.

* 23 Juli: Ahold fuseert met het Belgische Delhaize, en gaat verder onder de naam Koninklijke AholdDelhaize. Het fusiebedrijf heeft ook een nieuw logo gekregen: een samensmelting van de schakel (krakeling) met het kroontje van Ahold, en de leeuw van Delhaize. De kleur is groen.

* 8 september: Albert Heijn opent het eerste mobiel Pick Up Point waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen.

* 2 november: Albert Heijn XL in Purmerend heropent zijn deuren en is vanaf dat moment de duurzaamste supermarkt van Europa. Door een reeks aan innovatieve energiebesparende maatregelen is de winkel niet alleen 100% CO2 neutraal, er wordt ook energie opgewekt die de winkel en de ernaast gelegen Etos en Gall&Gall voorziet van elektriciteit en warmte.

* 20 december: Albert Heijn is de nummer 1 in het GfK Kerstrapport.

2017 Appie Today

* 1 februari: Albert Heijn begint social zender Appie Today. Een interactieve zender met programma's gemaakt door en voor klanten en medewerkers. Met de zender wil Albert Heijn de jongere mediaconsument op een vernieuwende manier bereiken.

* 24 februari: Albert Heijn introduceert Bakery Café en Deli Kitchen

* 24 maart: AH's bloemkoolrijst, Broccolirijst en Cougettespaghetti winnen de Jaarprijs Goede Voeding 2017. Daarmee laat Albert Heijn de klanten zien dat gezonder eten makkelijk en leuk is.

* Maart: Albert Heijn telt nu 884 winkels en 74 AH to go's.

 

 

·