ah.nl

Historie Albert Heijn koffie

Koffie is sinds het ontstaan van Albert Heijn een zeer belangrijk product geweest voor het bedrijf. Met koffie bond je klanten aan je bedrijf. Daarom is Albert Heijn senior gestart met het branden van koffie en heeft Ahold het koffie branden nog steeds als enige eigen productie bedrijf.

Historie Albert Heijn’s koffie

1895-1900

Albert Heijn senior gaat in het washok achter zijn winkels zelf koffie branden in een zogenaamde bolbrander boven open vuur.

Bolbrander

In 1899 vertrekt hij met vrouw en kinderen naar Zaandam. In een pakhuis aan de Westzijde gaat hij door met het branden van koffie. Waarom ging hij zelf koffie branden? Begin 20e eeuw (1910) wilde Albert Heijn senior voor de hoeveelheden van de producten die hij verkocht niet afhankelijk blijven van hetgeen fabrikanten hem konden of wilden leveren. Ten tweede, en dat was het voornaamste, wilde hij niet door leveranciers de kwaliteit laten bepalen van de producten die hij in zijn filialen verkocht. Een derde argument speelde vermoedelijk ook mee: Albert had inmiddels de wervende kracht van huismerk artikelen ontdekt. Albert Heijn senior had een uitgesproken mening over de fabrikant. Die moest ten dienste staan van de winkels en een constante kwaliteit leveren. Zo ook zijn eigen fabriek: die was er voor de filialen en niet omgekeerd. Het was een belangrijk motief om uiteindelijk zelf de productie van verschillende artikelen ter hand te nemen.

1911

De koffiebranderij verhuist naar een nieuw pand aan de Oostzijde. Hier blijft de branderij in een steeds groter wordende fabriek tot 1993 gehuisvest. 

1936

De bekende Boffie-campagne gaat van start. Boffie is een kleine ober met een dienblad vol koppen koffie van Albert Heijn.Er kwamen advertenties, boekjes, een prijsvraag, speldjes en zelfs een speciaal door Louis Davids gecomponeerd Boffie-lied.

1940

De Duitsers confisqueren alle koffie in Nederland en brengen het naar Duitsland. Albert Heijn brengt een koffiesurrogaat met de naam “Smalsko” op de markt. In ruil voor koffiebonen kwam er rogge uit Duitsland waarmee het surrogaat gemaakt werd. Voorraden koffiebonen werden in de Tweede Wereldoorlog door de bezetters in beslag genomen en naar Duitsland gebracht. Nieuwe bonen importeren was onmogelijk en dus zat Albert Heijn met een probleem. De koffiebranders verzonnen een list. Ze gingen de koffie die er nog was vermengen met magere melkpoeder. Dit product was nog volop verkrijgbaar. Het koffiesurrogaat Smalsko (smaakt als koffie) zag het levenslicht. In het begin van de oorlog was de koffie nog goed te drinken. Albert Heijn had zelfs het octrooi op het unieke recept verworven. Duitse soldaten die met verlof naar Duitsland gingen, namen de koffie mee. Ze vonden het beter dan de Bohnenkaffee in der Heimat. Toch raakte ook de magere melkpoeder op en werd gerst als grondstof voor Smalsko gebruiken. Het drankje wat toen overbleef was niet veel soeps. Toch proefde bijna niemand het verschil. De smaak van de Nederlanders was door de oorlog teveel afgestompt.

1956

In 1956 begint Albert Heijn met een smaakpanel van huisvrouwen om te horen welke koffiemelanges zij prefereerden. In plaats van op prijs (die immers fluctueerde naar in verhouding van het aanbod op de markt) werd de koffie gepositioneerd op smaaktype, wat herkenbaar was aan de verpakking. Bovendien reisden consulentes door het land, die koffie tegen gereduceerd tarief verkochten, zodat gezinnen thuis smaaktestjes konden verrichten. De reacties kwamen terug via ingesloten antwoordkaartjes. De klant was gecharmeerd dat hij zelf kon uitzoeken tot welke smaakgroep hij behoorde. Vanaf 1960 vormen de smaakpanels een vast onderdeel in het keuzeproces van ons assortiment.

1958

Het resultaat van de smaakpanels mondt uit in de introductie van vier smaken koffie. Vier soorten melanges met uiteenlopende smaak. Elke smaak werd van een standaardkleur voorzien om de herkenbaarheid te vergroten.

1963

Onze koffie heet niet vanaf het ontstaan van ons bedrijf al Perla. Voor de komst van de naam Perla was dat Albert Heijn’s koffie, Delicata, of Boffie koffie. De naam Perla duikt voor het eerste op als koffie-inkoper Gerard Hermanides een nieuwe koffiesoort Perla de Columbia gaat noemen. Dit is Spaans voor parel van Columbia, het land waar de bonen voor deze melange vandaan kwamen. Deze koffie werd in vacuümblikken verpakt, want vacuümpakken bestonden toen nog niet. De blikken werden in de Allerhande pffft-blikken genoemd. Het blik dat met een zucht, als het ware, zijn inhoud prijsgeeft als het wordt geopend.

1971

Albert Heijn introduceert het vacuüm koffiepak.

1977

Dit jaar krijgt ons productiebedrijf een eigen naam: Marvelo.

1989

Op alle huismerk koffie prijkt nu het merk Perla. 1993 In dit jaar verhuist onze koffiebranderij, dat nu AholdDelhaize Coffee Company heet, naar het Zaandamse industrieterrein Westerspoor. Koffie branden we dus al 122 jaar zelf in de Zaanstreek. 1997 Sinds 1997 is Perla 100% Utz Kapeh gecertificeerd. Deze certificering is gebaseerd op Utz Kapeh’s internationale gedragscode voor koffieproducenten, een code die voorwaarden stelt aan milieutechnisch, sociaal en economisch verantwoorde koffie productie. Ward de Groote ex directeur van Marvelo, is een van de oprichters van Utz Kapeh. Utz Kapeh is een onafhankelijke stichting.

2001

In dit jaar krijgt Marvelo een nieuwe naam: Ahold Coffee Company. Zoals de naam doet vermoeden, produceren we hier alleen nog koffie. We investeren flink in vernieuwing. Zo ontwikkelen we in recordtempo eigen merk koffiepads. Vooral dankzij de snelle introductie is Ahold Coffee Company nu een van de grootste producenten van koffiepads.

2004

Uit onderzoek blijkt dat de klanten de oude verpakking ouderwets vinden. We verlagen Perla gemiddeld 15 procent in prijs en het hele assortiment Perla krijgt een nieuwe verpakking. Ook de namen, op Perla na, veranderen. Zo wordt Perla Mild bijvoorbeeld Perla Aroma.  

2006-2015

Ahold Coffee Company brandt koffie voor de dochterondernemingen en bekende retailers. Tevens start de productie van koffie capsules voor de capsulemachine.

2016

Door de fusie met de Belgische supermarktketen Delhaize verandert de naam van het bedrijf in AholdDelhaize Coffee Company. 

 

 

Uw vertrouwde Perla koffie in nieuwe verpakking