BOEK ‘DIEZIJN ICONEN’
BOEK ‘DIEZIJN ICONEN’ De designers en de verhalen achter de meest iconische Albert Heijn verpakkingen.
Het boek ‘diezijn iconen’, geschreven door FLoor Derksen, is voor iedereen die houdt van packaging design en de rijke geschiedenis van het Albert Heijn Eigen Merk. Het geeft je een buitengewoon kijkje achter de schermen bij de designontwikkeling van een toonaangevend Nederlands retailmerk. Een musthave vol iconisch packaging design uit het heden en verleden van het Albert Heijn Eigen Merk, met deskundige achtergrondinformatie en schitterende afbeeldingen, vakkundig digitaal opgepoetst door Ronald Guitoneau.
De échte iconen ‘Diezijn iconen’ geeft een prachtig podium aan de persoonlijke voorkeuren en de verhalen daarachter van designers Simon de Lijster, Dick Ording, Danny Klein, Willem Kroon, Joost la Housse, Ditte Glebbeek, Tahir Idouri, Kyanne Bückmann, Kim Kamperman en Jobert van de Bovenkamp. Zij maakten deel uit van een groep vaste designers die gedurende vele jaren het beeldbepalende design van de Albert Heijn verpakkingen hebben vormgegeven. Zij zijn de échte designiconen.
Auteur FLoor Derksen Bijna drieënveertig jaar werkte verpakkingsdeskundige en designmanager FLoor Derksen met veel liefde, plezier en enthousiasme aan het design van de Albert Heijn verpakkingen. Ze kon zich niet voorstellen ooit iets anders te willen doen. Haar doel was de verpakkingen steeds beter, duidelijker en verrassender te maken. Om zo de klanten te trakteren op leuke, onderscheidende, gezellige, sympathieke en handige verpakkingen. Verpakkingen die pasten bij de merkpersoonlijkheid van Albert Heijn en de tijd waarin deze zijn gemaakt.
Na haar pensionering ging FLoor als vrijwilliger aan de slag bij Stichting Albert Heijn Erfgoed. Zo keek ze terug naar het packaging design dat in de loop der jaren is gemaakt en zag ze hoeveel bijzondere ontwerpen dat zijn. Ze bedacht hoe zonde het zou zijn als al deze verpakkingen alleen in het archief worden bewaard en het idee voor het boek ‘diezijn iconen’ was geboren. Uit liefde voor het verpakkingsdesign van Albert Heijn en de designers die deze verpakkingen hebben vormgegeven.
‘Ik wens iedereen net zo veel plezier bij het lezen van dit boek als ik heb gehad bij het maken van de Albert Heijn Eigen Merk verpakkingen. Maar ik wens een ieder vooral veel genoegen bij het bekijken van de afbeeldingen van de Albert Heijn verpakkingen uit het rijke designverleden.’
Verkoop Het boek is te bestellen rechtstreeks bij de auteur
Voor de redactie: neem voor een recensie-exemplaar, meer informatie, interview, lezing of presentatie contact op met Floor Derksen: