ah.nl

Historie Albert Heijn koffie

125 jaar Albert Heijn koffie 

 

 

Het was in 1895 dat Albert Heijn senior begon met het branden van zijn eigen koffie. Na 125 jaar doen wij dit nog steeds en is ons huismerk Perla een begrip in Nederland. Als kers op de taart gaan er twee nieuwe koffiebranders open in onze koffiefabriek (inmiddels Ahold Delhaize Coffee Company) 

Albert Heijn senior, de grondlegger van ons bedrijf, was al vroeg bezig met het ontwikkelen van de beste koffie. Omdat voor Albert Heijn de klant altijd centraal heeft gestaan, begon hij in 1895 zelf met het branden van koffie voor zijn klanten. Waarom al die moeite om zelf artikelen te produceren terwijl de opbrengsten niet meer zullen zijn, werd destijds aan Albert Heijn gevraagd: ik produceer niet om meer geld te verdienen maar om de eigen kwaliteit te waarborgen en onafhankelijk zijn van wat de fabrikanten mij kunnen of willen leveren.  

In dit overzicht van de eerste zelfgebrande koffie tot de huidige nieuwste koffiecapsules; nemen we je graag mee in de rijke koffiegeschiedenis van 125 jaar Albert Heijn koffie. 

 

1895 – 1900 Koffiebranden in het washok 

Albert Heijn sr. startte eigenhandig met het branden van koffie in het washok achter zijn winkels. Het daadwerkelijke branden van de koffie gebeurde in een zogenaamde ‘trommelbrander’ op het gasfornuis, deze is hieronder afgebeeld.  

 

 

Ook na de verhuizing van Albert Heijn sr. en zijn gezin naar Zaandam in 1899 bleef hij zelf koffiebranden. De hoofdgedachte van Albert hierachter was dat hij op deze manier niet de kwaliteit van de koffie door leveranciers liet bepalen, maar dit echt zelf in de hand had. Daarnaast was hij op deze manier ook niet afhankelijk van de hoeveelheid koffie die fabrikanten hem wilden en konden leveren. Als laatste reden speelde mee dat Albert de kracht van huismerk artikelen bij consumenten had ontdekt.  

 

1911 Verhuizing koffiebranderij naar de Oostzijde in Zaandam 

In 1911 verhuist de koffiebranderij naar een nieuw pand aan de Oostzijde in Zaandam en blijft hier ook gevestigd tot 1933. Uiteraard vond er in de tussentijd uitbreiding van de koffiebranderij plaats, waardoor deze steeds groter werd. 

 

1936 Hey, daar is Boffie! 

Dit is het beginjaar van de bekende Boffie-campagnes. Boffie was een kleine ober met een enorm dienblad vol koppen Albert Heijn koffie. Boffie verscheen in advertenties, boekjes, prijsvragen, speldjes. Dankzij de grote populariteit van Boffie kwam er zelfs een Boffie lied dat speciaal gecomponeerd is door Louis Davids. Voor een kleine sfeerimpressie van Boffie is hieronder een reclameposter en een koffie verpakking geplaatst waarop de kleine ober te zien is op de manier zoals hij het vaakst afgebeeld werd.  

 

 

1940 Andere tijden 

Tijdens de tweede wereldoorlog confisqueerden de Duitsers helaas alle koffie in Nederland en brachten het naar Duitsland. Als reactie hierop kwam Albert Heijn met het goede plan om een koffiesurrogaat op de markt te brengen. Dit kreeg de naam ‘Smalsko’ wat een samenstelling is van ‘smaakt als koffie’. Albert Heijn was dus niet voor één gat te vangen! Het eerste koffiesurrogaat was gemaakt op basis van magere melkpoeder en chicorei (dit is een wortel), want dit was wel nog verkrijgbaar. De combinatie bleek zelfs een groot succes, want Albert Heijn had een octrooi op het unieke recept verworven en ook de Duitsers waren er fan van; zij namen het mee naar Duitsland tijdens hun verlof. Uiteindelijk kwam helaas ook aan de voorraad melkpoeder een eind, waardoor gerst als vervangende basis voor Smalsko werd gebruikt. Opvallend was dat bijna niemand het verschil proefde toen het basisingrediënt vervangen werd, maar de trieste reden hiervoor was de oorlog: de smaak van de Nederlandse bevolking was afgestompt… 

 

 

 

1956 Smaakpanel van huisvrouwen 

Door een smaakpanel van huisvrouwen uit eigen land te introduceren, voelde de klant zich gecharmeerd dankzij feit dat zij zelf inbreng hadden in de koffiesmaken. Dit was een succes! 

De inzet van deze smaakpanels verliep als volgt: consulenten reisden door het hele land om koffie (die tegen een gereduceerd tarief verkocht werd) bij gezinnen thuis af te geven. Vervolgens konden de gezinnen thuis smaaktestjes verrichten en hun oordeel via antwoordkaartjes terugsturen. Sinds 1960 vormen de smaakpanels een vast onderdeel in het keuzeproces van ons assortiment. 

 

1958 Vier smaken dankzij het smaakpanel 

Viersmakenkoffie was het eerste product dat met behulp van het smaakpanel werd geïntroduceerd. Het motto van de koffie was ‘kies je eigen kleur’, omdat er vier pakjes koffie in een zak zaten met elk een eigen kleur en smaak. De smaken ‘roodmerk’ en ‘goudmerk’ bestaan nu nog steeds.  

 

Wist je dat Perla is afgeleid van parelboon; een koffiebes met 1 pitje erin. 

 

1963 ‘De parel van Columbia’ 

De naam Perla is afgeleid van het Spaans: Perla de Columbia, oftewel: de parel van Columbia. Deze naam werd geïntroduceerd door koffie-inkoper Gerard Hermanides. De voorlopers van de naam Perla waren: ‘Albert Heijn’s koffie’, ‘Delicata’ en ‘Boffie koffie’. In deze tijd werd koffie nog in vacuümblikken verpakt, want vacuümpakken bestonden nog niet. Deze blikken werden in de Allerhande heel toepasselijk de ‘pffft-blikken’ genoemd, dankzij de diepe zucht die het blik maakt wanneer je het opent. Uiteindelijk werd in 1971 het vacuüm koffiepak geïntroduceerd.  

 

 

 

1973 Het krachtige imago van Albert Heijn koffie  

Supermarkten verkochten steeds meer producten van andere leveranciers, waardoor men zich bij Ahold begon af te vragen of de productie van eigen merkartikelen nog wel zin had. Uit onderzoek bleek echter dat de huismerken het klantgerichte imago van Albert Heijn versterkten. De huismerken waren bij de klanten erg populair door de hoge kwaliteit voor een lage prijs.  

 

1977 Marvelo: het begin van een nieuwe naam en een nieuwe fabriek 

De fabriek kreeg een grotere zelfstandigheid en ging voortaan Marvelo heten. Het oude gebouw voldeed niet meer, omdat er meer ruimte nodig was om aan de behoeften van de klanten te voorzien.  

 

1980 Hoera voor het koningshuis! 

Ter ere van de kroning van prinses Beatrix in 1980 brengt Albert Heijn de eerste kroningskoffie uit. Hierna volgt in 2013 de tweede editie van de kroningskoffie, speciaal voor de kroning van Koning Willem Alexander. De kroningskoffie wordt zelfs tegenwoordig nog aangeboden op Marktplaats, daaruit blijkt wel hoe bijzonder deze edities zijn.  

  

   

 

 

De rivier de Zaan: onmisbaar voor Albert Heijn koffie 

Door het uitdiepen van de Zaan en het uitgraven van een verbinding met het Noordzeekanaal konden koffiebonen in grote hoeveelheden worden aangeleverd. Tot 1993 zijn de koffiebonen nog op deze manier per boot aangevoerd, waaruit de grote toegevoegde waarde van de Zaan blijkt. 

Naast de effectiviteit van de rivier voor de aanvoer van koffiebonen, bleek de rivier ook voor ontspanning te zorgen bij medewerkers. Regelmatig werden er namelijk vis- en zwemwedstrijden georganiseerd.  

 

 

 

1989 Perla op alle huismerk koffie  

Op alle huismerk koffie prijkt nu het merk Perla, hoera! Een paar jaar later (1993) verhuist de koffiebranderij naar het Zaanse industrieterrein Westerspoor. De koffiebranderij kennen wij nu onder de naam Ahold Delhaize Coffee Company.  

 

 

 

1995: Perla bestaat honderd jaar 

Sinds de start van Perla in 1895 bestaat het huismerk nu 100 jaar. Dat wordt gevierd met een jubileum editie van het Perla koffieblik: 

 
 

 

 

1997 UTZ Kapeh certificaat 

Al 122 jaar wordt de Albert Heijn koffie in de Zaanstreek gebrand, waarin in 1997 Perla als 100% UTZ Kapeh gecertificeerd werd. De UTZ Kapeh certificatie is gebaseerd op de gedragscode voor koffieproducenten, deze draait om voorwaarden voor milieutechnisch, sociaal en economisch verantwoorde koffieproductie.  

 

 

 

2001 Ahold Coffee Company 

In dit jaar krijgt Marvelo een nieuwe naam: Ahold Coffee Company. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt hier alleen nog koffie geproduceerdEr wordt flink geïnvesteerd in vernieuwing, zoals de in recordtempo ontwikkelde eigen merk koffiepads. Vooral dankzij de snelle introductie van de koffiepads is Ahold Coffee Company nu een van de grootste producenten ervan. 

 

2004 Prijsverlaging en nieuwe verpakking 

Perla heeft even frisse wind in de zeilen nodig, want de klanten vinden de verpakking ouderwets. Tijd voor een nieuwe verpakking! Ook de namen veranderen, zoals ‘Perla Mild’ dat verandert naar ‘Perla Aroma’. Als extraatje, om Perla toch weer positief onder de aandacht te brengen, wordt de prijs van het gehele assortiment met 15 procent verlaagd.  

 

2006 – 2015 Koffiecapsules doen hun intrede 

In deze periode begint Ahold Coffee Company met het branden van koffie voor dochterondernemingen en bekende retailers. Daarnaast doet in 2016 een nieuwe modernisering in de koffie zijn intrede: de koffiecapsule. Nu worden ook koffiecapsules geproduceerd en draait Albert Heijn op volle toeren mee in de voorziening voor de capsulemachine 

 

2016 Ahold wordt Ahold Delhaize 

Door de fusie met de Belgische supermarktketen Delhaize verandert de naam van het bedrijf in Ahold Delhaize Coffee Company.  

 

A close up of a sign

Description automatically generated 

 

2019 Koffie capsules Dolce Gusto 

Vanaf dit jaar worden er ook capsules geproduceerd voor Dolce Gusto systeem. Niet alleen koffie maar ook zuivel. Hiervoor is een aparte fabriekshal gebouwd.