ah.nl

Historie Albert Heijn koffie

125 jaar Albert Heijn koffie 

 

 

Het was in 1895 dat Albert Heijn senior begon met het branden van zijn eigen koffie. Na 125 jaar doen wij dit nog steeds en is ons huismerk Perla een begrip in Nederland. Als kers op de taart gaan er twee nieuwe koffiebranders open in onze koffiefabriek (inmiddels Ahold Delhaize Coffee Company) 

Albert Heijn senior, de grondlegger van ons bedrijf, was al vroeg bezig met het ontwikkelen van de beste koffie. Omdat voor Albert Heijn de klant altijd centraal heeft gestaan, begon hij in 1895 zelf met het branden van koffie voor zijn klanten. Waarom al die moeite om zelf artikelen te produceren terwijl de opbrengsten niet meer zullen zijn, werd destijds aan Albert Heijn gevraagd: ik produceer niet om meer geld te verdienen maar om de eigen kwaliteit te waarborgen en onafhankelijk zijn van wat de fabrikanten mij kunnen of willen leveren.  

In dit overzicht van de eerste zelfgebrande koffie tot de huidige nieuwste koffiecapsules; nemen we je graag mee in de rijke koffiegeschiedenis van 125 jaar Albert Heijn koffie. 

 

1895 – 1900 Koffiebranden in het washok 

Albert Heijn sr. startte eigenhandig met het branden van koffie in het washok achter zijn winkels. Het daadwerkelijke branden van de koffie gebeurde in een zogenaamde ‘trommelbrander’ op het gasfornuis, deze is hieronder afgebeeld.  

 

 

Ook na de verhuizing van Albert Heijn sr. en zijn gezin naar Zaandam in 1899 bleef hij zelf koffiebranden. De hoofdgedachte van Albert hierachter was dat hij op deze manier niet de kwaliteit van de koffie door leveranciers liet bepalen, maar dit echt zelf in de hand had. Daarnaast was hij op deze manier ook niet afhankelijk van de hoeveelheid koffie die fabrikanten hem wilden en konden leveren. Als laatste reden speelde mee dat Albert de kracht van huismerk artikelen bij consumenten had ontdekt.  

 

1911 Verhuizing koffiebranderij naar de Oostzijde in Zaandam 

In 1911 verhuist de koffiebranderij naar een nieuw pand aan de Oostzijde in Zaandam en blijft hier ook gevestigd tot 1933. Uiteraard vond er in de tussentijd uitbreiding van de koffiebranderij plaats, waardoor deze steeds groter werd. 

 

1936 Hey, daar is Boffie! 

Dit is het beginjaar van de bekende Boffie-campagnes. Boffie was een kleine ober met een enorm dienblad vol koppen Albert Heijn koffie. Boffie verscheen in advertenties, boekjes, prijsvragen, speldjes. Dankzij de grote populariteit van Boffie kwam er zelfs een Boffie lied dat speciaal gecomponeerd is door Louis Davids. Voor een kleine sfeerimpressie van Boffie is hieronder een reclameposter en een koffie verpakking geplaatst waarop de kleine ober te zien is op de manier zoals hij het vaakst afgebeeld werd.  

 

 

1940 Andere tijden 

Tijdens de tweede wereldoorlog confisqueerden de Duitsers helaas alle koffie in Nederland en brachten het naar Duitsland. Als reactie hierop kwam Albert Heijn met het goede plan om een koffiesurrogaat op de markt te brengen. Dit kreeg de naam ‘Smalsko’ wat een samenstelling is van ‘smaakt als koffie’. Albert Heijn was dus niet voor één gat te vangen! Het eerste koffiesurrogaat was gemaakt op basis van magere melkpoeder en chicorei (dit is een wortel), want dit was wel nog verkrijgbaar. De combinatie bleek zelfs een groot succes, want Albert Heijn had een octrooi op het unieke recept verworven en ook de Duitsers waren er fan van; zij namen het mee naar Duitsland tijdens hun verlof. Uiteindelijk kwam helaas ook aan de voorraad melkpoeder een eind, waardoor gerst als vervangende basis voor Smalsko werd gebruikt. Opvallend was dat bijna niemand het verschil proefde toen het basisingrediënt vervangen werd, maar de trieste reden hiervoor was de oorlog: de smaak van de Nederlandse bevolking was afgestompt… 

 

 

 

1956 Smaakpanel van huisvrouwen 

Door een smaakpanel van huisvrouwen uit eigen land te introduceren, voelde de klant zich gecharmeerd dankzij feit dat zij zelf inbreng hadden in de koffiesmaken. Dit was een succes! 

De inzet van deze smaakpanels verliep als volgt: consulenten reisden door het hele land om koffie (die tegen een gereduceerd tarief verkocht werd) bij gezinnen thuis af te geven. Vervolgens konden de gezinnen thuis smaaktestjes verrichten en hun oordeel via antwoordkaartjes terugsturen. Sinds 1960 vormen de smaakpanels een vast onderdeel in het keuzeproces van ons assortiment. 

 

1958 Vier smaken dankzij het smaakpanel 

Viersmakenkoffie was het eerste product dat met behulp van het smaakpanel werd geïntroduceerd. Het motto van de koffie was ‘kies je eigen kleur’, omdat er vier pakjes koffie in een zak zaten met elk een eigen kleur en smaak. De smaken ‘roodmerk’ en ‘goudmerk’ bestaan nu nog steeds.  

 

Wist je dat Perla is afgeleid van parelboon; een koffiebes met 1 pitje erin. 

 

1963 ‘De parel van Columbia’ 

De naam Perla is afgeleid van het Spaans: Perla de Columbia, oftewel: de parel van Columbia. Deze naam werd geïntroduceerd door koffie-inkoper Gerard Hermanides. De voorlopers van de naam Perla waren: ‘Albert Heijn’s koffie’, ‘Delicata’ en ‘Boffie koffie’. In deze tijd werd koffie nog in vacuümblikken verpakt, want vacuümpakken bestonden nog niet. Deze blikken werden in de Allerhande heel toepasselijk de ‘pffft-blikken’ genoemd, dankzij de diepe zucht die het blik maakt wanneer je het opent. Uiteindelijk werd in 1971 het vacuüm koffiepak geïntroduceerd.