ah.nl

SSM-winkels

Standard Super Mart viert zijn 50-jarig bestaan 

 

Ruim 50 jaar geleden werd als navolging van Amerikaanse standaarden de Standard Super Mart (SSM) geïntroduceerd in Nederland. Dit waren vierkante winkels met een vaste en makkelijk dupliceerbare indeling. 

 

Zowel in de grote steden als in kleine dorpen vind je wel een leuk bescheiden pandje waar de letters Albert Heijn op de gevel hebben gestaan. Als je de winkel van vroeger vergelijkt met de winkels zoals je ze nu vaak ziet roept het meteen de vraag op hoe het huidige assortiment ooit in zo’n klein winkeltje heeft gepast. Het enige antwoord wat daarop te geven valt: dat paste ook niet. De vorm van de huidige winkel is voor een groot deel tussen de jaren 50 en de jaren 70 bepaald. Rond diezelfde tijd kwamen in de Verenigde Staten de supermarkets op; grote vierkanten gebouwen met een parkeerterrein voor de deur. De winkels waren echt ingericht op zelfbediening; in tegenstelling tot de kruidenierswinkels die we tot dan toe in Nederland kenden. 

 

Met de ideeën die ze in de jaren 50 in de Verenigde Staten hadden opgedaan ging het management van Albert Heijn aan de slag om te kijken wat er in de organisatie ander kon. Ze merkten al snel dat hun ideeën niet uitvoerbaar waren in de huidige panden die ze hadden. Deze winkels waren vaak voormalige woningen of het was een winkel onder een blok woningen.  

Filiaal 1007 Moerwijk te Breda 

 

 

Om dit te realiseren werd ruim 50 jaar geleden het concept voor de Standard Super Mart (SSM) ontwikkeld. Het concept werd eenvoudig opgezet. Het was een blokkendoos; een losstaande winkel van één laag die bestaat uit een betonvloer, een aantal stalen spanten met grote overspanningen en verschillende puivullingen. De winkel oogt hierdoor open waar dit mogelijk is en het kan eenvoudig gesloten worden waar het nodig is, denk hierbij aan de scheiding van het magazijn en de winkel 

Filiaal 1005 De Burcht te Breda 

 

 

 

Doordat deze winkels zo eenvoudig waren opgebouwd, konden er gemakkelijk seriematig winkels worden gebouwd. De manier waarop deze winkel ingedeeld moest worden was elke keer hetzelfde. Het verschil in deze winkels waren aspecten zoals de grootte en de locatie van de ingang en de locatie van het magazijn. 

Filiaal 1011 Binnenhof te Amstelveen 

 

Doordat dit zo werd ingericht werd het een waar visitekaartje voor Albert Heijn; iedereen wist dat je hier moest zijn. Door deze eenvoudige vormgeving en de focus op licht en ruimte werd het boodschappen doen ineens modern. De klanten van Albert Heijn stonden ineens in de rij om boodschappen te mogen doen 

 

 

 

 

De keuze die toentertijd gemaakt is om te kiezen voor een rechthoekige winkel heeft geleid tot dat tegenwoordig het grootste deel van de supermarkten in winkelcentra in Nederland er zo uitzienDeze keuze is ook mede beslist door het feit dat klanten steeds vaker met de auto naar de winkel kwamen en er nieuwe wijken in opkomst waren. 

Filiaal 1014 Plein 1945 te IJmuiden 

 

De supermarkten zijn tegenwoordig niet meer in oppervlakte vergelijkbaar met de kruidenierszaken van toen. De meeste van deze SSM-winkels van toen bestaan niet meer of ze zijn exponentieel uitgebreid, maar de winkels die nog wel bestaan hebben nog steeds diezelfde basis. Het feit dat deze basis nog steeds bestaat, geeft het vooruitstrevende aan dit idee aan.