ah.nl

Jaaroverzicht 2020

Nieuwsflits Albert Heijn Erfgoed

Perla 125 jaar

Een grote mijlpaal: de koffie van Albert Heijn viert dit jaar haar 125 jarig bestaan! Het is dubbel feest, want ook de nieuwe koffiebranderij is geopend. Albert Heijn senior, de grondlegger van ons bedrijf, was al vroeg bezig met het ontwikkelen van de beste koffie. Omdat voor Albert Heijn de klant altijd centraal heeft gestaan, begon hij in 1895 zelf met het branden van koffie voor zijn klanten. Van de eerste zelfgebrande koffie tot de huidige nieuwste koffiecapsules; we nemen je graag mee in de rijke geschiedenis van 125 jaar Albert Heijn koffie. Kijk hier voor de webexpositie.

100 jaar wijnbottelen

Al 100 jaar bottelen wij onze eigen wijnen. Op de foto zie je de vroegere wijnkelder aan de Zaan. Toen nog in houten vaten en met de boot aangevoerd. In die periode waren het voornamelijk Spaanse zoete wijnen. In de bonusfolder is er aandacht geschonken aan dit jubileum. Kijk hier voor de webexpositie.

Onboarding

Afgelopen jaar zijn wij van start gegaan met een onboardings programma voor nieuwe medewerkers. In het archief ontvingen wij de nieuwe medewerkers voor een rondleiding. Door de coronamaatregelen is dit niet meer mogelijk. Toch vinden wij het belangrijk om bij nieuwe medewerkers het blauwe bloed door de aderen te laten stromen. Daarom hebben wij een film opgenomen voor onze nieuwe medewerkers.

Bedrijfskleding

Albert Heijn is al ruim 133 jaar onderdeel van het straatbeeld en verandert mee met het leven van de klant, al generaties lang. Samen met een team winkelmedewerkers werd de nieuwe kleding ontworpen en getest. Die moest niet alleen lekker zitten maar ook eigentijds zijn. Het resultaat: herkenbaar Albert Heijn blauw. De kleding wordt in eerste instantie verstrekt aan medewerkers in de Albert Heijn-supermarkten en Albert Heijn to go. Medewerkers van de bezorgservice volgen volgend jaar. Hoe zag vroeger onze bedrijfskleding eruit? Bekijk hier de Vlog bedrijfskleding

Museumwinkel

Onze Museumwinkel opende op 1 september weer zijn deuren. Onze vrijwilligers stonden te springen om bezoekers te ontvangen en mooie verhalen te vertellen over onze rijke geschiedenis. Helaas is door coronamaatregelen de museumwinkel na een maand alweer gesloten. Zodra de museumwinkel weer open gaat, plaatsen we dit op onze website: albertheijnerfgoed.nl

Asjemenou

Wat hebben het patatje kapsalon, de flippo en de pet van Ome Willem met elkaar gemeen? Iedereen had het erover. De tentoonstelling Asjemenou!
vertelt het verhaal van de naoorlogse Nederlandse populaire cultuur aan de hand van 100 voorwerpen. Onze Wuppie en de eerste Allerhande mogen niet in deze top 100 ontbreken en zijn dan ook te zien in deze tentoonstelling in het Noordbrabants Museum.

Pensioenfonds 95 jaar

Als een van de eerste pensioenregelingen van Nederland werd een aantal jaren na deze dag het allereerste pensioen uitgekeerd: een gepensioneerde werknemer van Albert Heijn ontving 10 gulden per week. Nu, 95 jaar later, verzorgt Ahold Delhaize Pensioen het pensioen van maar liefst 90.000 (ex-) werknemers van Ahold Delhaize. Klik hier voor een overzicht van de meest opmerkelijke momenten uit 95 jaar prachtige pensioenhistorie.

Collectie Zaanse Schans

Afgelopen zomer seizoen is onze museumwinkel alleen in september open geweest. Dit bracht de mogelijkheid om de gehele collectie na te lopen en goed op beeld vast te leggen. Zo kun je nu op onze website digitaal de objecten bekijken van de Museumwinkel en vanuit huis genieten van onze collectie in deze coronaperiode. Bekijk hier de objecten van de Zaanse Schans.

25 jaar online in Nederland

In 1995 vond de eerste aankoop plaats op de elektronische snelweg (zoals dat toen heette). Inmiddels is online winkelen niet meer weg te denken. In 1986 begonnen wij met James Telesuper die later werd omgezet in AH Thuisservice. In 2001 werd Albert.nl opgericht waar ook Gall, Etos, De Tuinen en Deli XL onder vallen. In 2013 krijgt Albert Heijn een volledig zelfstandige webwinkel ah.nl. Wij hebben een ruime bijdrage mogen leveren aan het boek "25 jaar online winkelen", omdat Ahold Delhaize ruim vertegenwoordigd is met alle merken in het boek. Luister hier naar het radiofragment over dit boek op Radio1.

Boonmagazine

Op dit moment ligt Boonmagazine in de winkel. In dit lifestyle koffieblad hebben wij 6 pagina's mogen vullen met 125 jaar koffiehistorie bij Albert Heijn. In een aantal thema's staan we stil bij de belangrijkste momenten in onze koffiegeschiedenis. Van de pagina's hebben wij mooie ansichtkaarten laten maken waar wij 5 pakketjes van weggeven. Wil jij kans maken op de ansichtkaarten? Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  Nieuwsgierig naar Boonmagazine? Klik dan hier.

PROEF Gall&Gall

Dat Gall&Gall een lange en prachtige historie heeft blijkt wel uit het overzicht dat werd gepubliceerd in PROEF magazine. Dit magazine krijgen Gall&Gall kaarthouders thuisgestuurd. In het overzicht een mooi overzicht van de geschiedenis sinds 1884.

Perla 125 jaar

Een grote mijlpaal: de koffie van Albert Heijn viert dit jaar haar 125 jarig bestaan! Het is dubbel feest, want ook de nieuwe koffiebranderij is geopend. Albert Heijn senior, de grondlegger van ons bedrijf, was al vroeg bezig met het ontwikkelen van de beste koffie. Omdat voor Albert Heijn de klant altijd centraal heeft gestaan, begon hij in 1895 zelf met het branden van koffie voor zijn klanten. Van de eerste zelfgebrande koffie tot de huidige nieuwste koffiecapsules; we nemen je graag mee in de rijke geschiedenis van 125 jaar Albert Heijn koffie. Kijk hier voor de webexpositie

100 jaar wijnbottelen

Al 100 jaar bottelen wij onze eigen wijnen. Op de foto zie je de vroegere wijnkelder aan de Zaan. Toen nog in houten vaten en met de boot aangevoerd. In die periode waren het voornamelijk Spaanse zoete wijnen. In de bonusfolder is er aandacht geschonken aan dit jubileum. Kijk hier voor de webexpositie

Onboarding

Afgelopen jaar zijn wij van start gegaan met een onboarding-programma voor nieuwe medewerkers. In het archief ontvingen wij de nieuwe medewerkers voor een rondleiding. Door de coronamaatregelen is dit niet meer mogelijk. Toch vinden wij het belangrijk om bij nieuwe medewerkers het blauwe bloed door de aderen te laten stromen. Daarom hebben wij een film opgenomen voor onze nieuwe medewerkers. Bekijk hier het filmpje.

poster

480p geselecteerd als afspeelkwaliteit720p geselecteerd als afspeelkwaliteit

• AH Erfgoed Rondleiding

Bedrijfskleding

Albert Heijn is al ruim 133 jaar onderdeel van het straatbeeld en verandert mee met het leven van de klant, al generaties lang. Samen met een team winkelmedewerkers werd de nieuwe kleding ontworpen en getest. Die moest niet alleen lekker zitten, maar ook eigentijds zijn. Het resultaat: herkenbaar Albert Heijn blauw. De kleding wordt in eerste instantie verstrekt aan medewerkers in de Albert Heijn-supermarkten en Albert Heijn to go. Medewerkers van de bezorgservice volgen volgend jaar. Hoe zag vroeger onze bedrijfskleding eruit? Bekijk hier de Vlog bedrijfskleding:

Museumwinkel

Onze Museumwinkel opende op 1 september weer zijn deuren. Onze vrijwilligers stonden te springen om bezoekers te ontvangen en mooie verhalen te vertellen over onze rijke geschiedenis. Helaas is door coronamaatregelen de museumwinkel na een maand alweer gesloten. Zodra de museumwinkel weer open gaat, plaatsen we dit op onze website: albertheijnerfgoed.nl

Asjemenou

Wat hebben het patatje kapsalon, de flippo en de pet van Ome Willem met elkaar gemeen? Iedereen had het erover. De tentoonstelling Asjemenou! vertelt het verhaal van de naoorlogse Nederlandse populaire cultuur aan de hand van 100 voorwerpen. Onze Wuppie en de eerste Allerhande mogen niet in deze top 100 ontbreken en zijn dan ook te zien in deze tentoonstelling in het Noordbrabants Museum:

Pensioenfonds 95 jaar

Als een van de eerste pensioenregelingen van Nederland werd een aantal jaren na deze dag het allereerste pensioen uitgekeerd: een gepensioneerde werknemer van Albert Heijn ontving 10 gulden per week. Nu, 95 jaar later, verzorgt Ahold Delhaize Pensioen het pensioen van maar liefst 90.000 (ex-) werknemers van Ahold Delhaize. Klik hier https://www.aholddelhaizepensioen.nl/actueel/nieuws/ahold-delhaize-pensioen-bestaat-95-jaar voor een overzicht van de meest opmerkelijke momenten uit 95 jaar prachtige pensioenhistorie.

Collectie Zaanse Schans

Afgelopen zomer seizoen is onze museumwinkel alleen in september open geweest. Dit gaf ons de mogelijkheid om de gehele collectie na te lopen en goed op beeld vast te leggen. Zo kun je nu op onze website digitaal de objecten bekijken van de Museumwinkel en vanuit huis genieten van onze collectie in deze coronaperiode. Bekijk via de link de objecten van de Zaanse Schans.

25 jaar online in Nederland

In 1995 vond de eerste aankoop plaats op de elektronische snelweg (zoals dat toen heette). Inmiddels is online winkelen niet meer weg te denken. In 1986 begonnen wij met James Telesuper die later werd omgezet in AH Thuisservice. In 2001 werd Albert.nl opgericht waar ook Gall, Etos, De Tuinen en Deli XL onder vallen. In 2013 krijgt Albert Heijn een volledig zelfstandige webwinkel ah.nl. Wij hebben een ruime bijdrage mogen leveren aan het boek "25 jaar online winkelen", omdat Ahold Delhaize ruim vertegenwoordigd is met alle merken in het boek. Luister hier naar het radiofragment over dit boek op Radio1:

Boonmagazine

Op dit moment ligt Boonmagazine in de winkel. In dit lifestyle koffieblad hebben wij 6 pagina's mogen vullen met 125 jaar koffiehistorie bij Albert Heijn. In een aantal thema's staan we stil bij de belangrijkste momenten in onze koffiegeschiedenis. Van de pagina's hebben wij mooie ansichtkaarten laten maken waar wij 5 pakketjes van weggeven. Wil jij kans maken op de ansichtkaarten? Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Nieuwsgierig naar Boonmagazine? Klik dan hier: https://www.boonmagazine.nl

PROEF Gall & Gall

Dat Gall & Gall een lange en prachtige historie heeft blijkt wel uit het overzicht dat werd gepubliceerd in PROEF magazine. Dit magazine krijgen Gall & Gall kaarthouders thuisgestuurd. In het overzicht een mooi overzicht van de geschiedenis sinds 1884.