ah.nl

Zegels sparen, toen en nu

In 1955 startte Albert Heijn met zegels sparen waarmee klanten spaarobligaties konden verkrijgen. Het sparen werd al snel een groot succes. Tegenwoordig sparen onze klanten sparen volop digitaal. We hebben met zijn allen in 2022 een mooie mijlpaal bereikt: 2 miljoen digitale spaarders!  

 

 

“Spaart u nog koopzegels?” is wat je vrijwel in iedere Albert Heijn winkel meer dan 65 jaar lang hebt gehoord. In 1955 introduceerde Albert Heijn de koopzegel. Toen konden klanten bij besteding van 1 gulden voor 10 cent een zegel bijkopen. Wanneer een boekje met 490 zegels was volgeplakt, kreeg de klant 52 gulden uitgekeerd óf een klantenobligatie ter waarde van 50 gulden. Het werd een regelrechte rage. Ruim 71% van de klanten ging zegels sparen.  

 

 


Maar in 1962 kwam er een einde aan het obligatiespaarsysteem. Er waren bijna een half miljard zegels geplakt. Dat waren ruim 850.000 obligaties met een totale waarde van 42,6 miljoen gulden. Omdat obligaties kleine leningen zijn, werd het vreemd vermogen van Alb
ert Heijn NV te groot. Om klanten hun waardepapieren te laten verzilveren ontstond de Premie van de Maand Club (PMC). PMC was een door reclamemaker Maurits Aronson bedacht concept om klanten te binden en om klanten via een zegeltjes spaarsysteem ’luxe’- artikelen te kunnen laten aanschaffen en bestond van 1962 tot 1974. Het spaarsysteem hield in dat de klant na besteding van een gulden een zegel kon kopen van 10 cent en die op een spaarkaart kon plakken. Volle spaarkaarten boden hoge kortingen tot zo’n 50% op de aanschaf van toen nog luxeartikelen, zoals een koelkast, draagbare radio, elektrische  blikopener, naaimachine en een verrekijker, maar ook op de entreeprijs van bijvoorbeeld het Amsterdams Philharmonisch Orkest, dat speciale uitvoeringen gaf tijdens de Premie van de Maand-concerten. 

 

 
AH Vasteklantenfonds 
In 1992 werd het AH Klantenfonds opgericht. Hierin konden klanten met drie volle zegelboekjes aandelen verwerven van Ahold. Bij drie volle spaarzegelboekjes kreeg je een unitzegel, waarin de helft van het geld werd belegd in het aandeel Ahold en de andere helft in de vorm van een geldlening. Een jaar na de lancering telde het fonds al 50.000 deelnemers. In 2019 is Albert Heijn overgegaan op digitaal sparen. Het sparen voor uitjes of pannen zijn spaaracties die als eerste digitaal werden. Daarna volgde al snel het digitaal sparen van koopzegels. Dit gebeurt allemaal via de app, dus het gaat veel sneller! Én: de rente is ook nog steeds 6% en dat is meer dan bij de bank!