ah.nl

135 jaar thuisbezorging door Albert Heijn

Al vanaf onze eerste winkel in Oostzaan werden boodschappen thuisbezorgd. De bestellingen werden alleen op een iets andere manier besteld en bezorgd. We nemen je graag mee in meer dan 135 jaar thuisbezorging. 

 

 

Vanuit onze eerste winkel in Oostzaan werden er al boodschappen thuisbezorgd. Dit gebeurde met een hondenkar. De boodschappen werden alleen bezorgd bij grotere bestellingen, want de meeste klanten woonden in de buurt en kwamen dagelijks over de vloer. Vanaf 1910 kwam er een service bij: vragen en bezorgen. Vanaf dit moment kwam er een boodschappenjongen langs de deur om het boodschappenbriefje op te halen en later op de dag te bezorgen. Een soort flitsbezorging avant la lettre 😊. Ook in die periode innoveerden we al, want we ontwikkelden een emaillen boodschappenbordje waarop aan de buitenkant van het huis eenvoudig kon worden afgelezen welke boodschappen nodig waren. Deze werden dan bezorgd, gemakkelijker kon het niet voor de klant. Een nadeel voor ons bedrijf was dat met de introductie van deze service op de pof werd gekocht. Dit gaf in sommige gevallen problemen want wie iets op de pof koopt, betaalt er niet direct voor en heeft dus schulden. In sommige gevallen betaalden klanten niet en moest er achter het geld aan worden gegaan. 

 

 

Zelfbediening 
In 1952 ging de eerste zelfbedieningszaak open in Schiedam. Er stonden lange rijen voor de deur en de zelfbedieningswinkel was meteen een groot succes. In het begin waren andere kruideniers sceptisch. In hun ogen kon het nooit goed gaan als klanten zelf hun producten mochten pakken. In de tijd van de bedieningswinkels schepte de kruidenier kruidenierswaren in zakken en verpakte hij deze op aanvraag.  Doordat je de gehele bestelling mondeling moest plaatsen, wist iedere klant in de winkel wat je kocht. De kruidenier had op dit moment ook de mogelijkheid om een verkooppraatje te houden en alle ditjes en datjes uit de buurt te bespreken. Daardoor duurde de transactie vrij lang. Veel van onze klanten waren dan ook erg blij met de zelfbedieningswinkel. In deze periode zat Nederland in de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog en was het moeilijk om aan fietsbezorgers te komen. Ook wilden wij als bedrijf af van de schulden die sommige klanten hadden uitstaan. In de zelfbedieningswinkels moest direct worden afgerekend. Mede door deze ontwikkelingen verdween de fietsbezorger uit onze winkel.  

 

 

James Telesuper 
Vanaf de jaren 50 tot aan de jaren 80 werden alleen lokaal en op kleine schaal boodschappen bezorgd. De bezorging vond niet meer plaats met de fiets maar met een busje. In 1987 begon Albert Heijn te experimenteren met het thuisbezorgen van de boodschappen onder de naam James Telesuper. Internet bestond nog niet vandaar de Telesuper. Aan de hand van een papieren catalogus kon je je bestelling doorgeven en het bestelnummer aan de telefoniste. Vanaf 1991 was het ook mogelijk om via een Cd-rom boodschappen te selecteren en deze via viditel doorzetten naar de klantenservice. James Telesuper zou je dus kunnen zien als het startpunt van online boodschappen doen. 

 

 
 

Albert Heijn Thuisservice 
In 1995 werd James Telesuper omgedoopt tot Albert Heijn Thuisservice. De artikelen krijgen vanaf nu een 5-cijferige code waarmee kan worden besteld. Het was mogelijk om de bestelling te plaatsen via de post, Fax, telefoon en via de teleshopper. Het bereik was nog steeds alleen in delen van de Randstad. 

 

 

 

Albert.nl 
Internet neemt nu echt een vlucht. Vanaf 2001 wordt de naam van de boodschappendienst vernoemd naar de url: albert.nl Niet alleen boodschappen van Albert Heijn kun je laten bezorgen via deze semi webwinkel, maar ook producten van Etos, Gall&Gall, De Tuinen en Deli XL. Je kon de boodschappen namelijk online bestellen, maar bestellen via de telefoon of de fax was ook nog steeds mogelijk. Nog steeds werd het overgrote deel van de klanten telefonisch bediend via de klantenservice. Met een vloot van 60 vrachtwagens werd de randstad bediend. Heel erg uitgebreid was het bezorgd gebied dus niet.  

 

 
 
ah.nl 
In 2013 is onze huidige webwinkel in het leven geroepen. Albert Heijn had nu een eigen webwinkel gekoppeld aan de website, ah.nl. 

 

Appie 
In 2008 werd de mobiele applicatie Appie geïntroduceerd. Vanaf november 2012 werd de bestelfunctie toegevoegd in de app en was het mogelijk om via je smartphone boodschappen te bestellen. We waren daarmee de eerste supermarkt in Nederland die het mogelijk maakt om via je telefoon boodschappen te bestellen. 

 

 

 

België 
We zijn in 2011 de grens overgegaan naar onze Zuiderburen. Het begon met twee winkels. Inmiddels is dit aantal opgelopen tot meer dan 70 winkels in België. Ondertussen is het ook mogelijk om in grote delen van België je boodschappen thuis te laten bezorgen sinds 2020. 

 

 

Laatste ontwikkelingen 
De afgelopen 10 jaar is er enorm veel gebeurd op het gebied van e-Commerce. In 2012 kwam bol.com bij Ahold en in datzelfde jaar openden wij in Heemstede het 1e pick up point waar online bestelde boodschappen kunnen worden afgehaald. 

 

In 2020 werd de bezorg capaciteit verdubbeld en is het mogelijk om abonnement af te sluiten voor een bezorgbundel. Je kunt dan op vaste bezorgtijden en voor een vast bedrag je boodschappen laten bezorgen. 

Vanuit duurzaamheid bezorgen wij ook in kleine elektrische minibusjes. Voor de kleinere huishoudens is er AH compact. Het minimum bestelbedrag is lager en met deze uitbreiding is de gratis bezorgservice nu beschikbaar voor één op de vijf Nederlandse huishoudens.